Rozen planten, stap voor stap

rozenperken, pas aangeplantVorige week hebben we de rozen opgehaald bij de kweker.  Hondertachtig stuks. Heb ik zelf besteld dus moet ik niet zeuren.
Toen ik het tuinplan tekende had ik al snel een plek voor een rozentuintje, deftig gezegd, een rozarium op maat. Ongeveer 10 meter op 20 meter.
Ik heb toen lang gepiekerd over hoe ik het rozentuintje zou uitwerken, strak of organisch. In mijn vorige tuin had ik 8 vierkante vakken met buxus omzoomd. Dat had ik gehad.
De mooie barokke patronen van Elisabeth de Listrieux charmeerden me erg maar dat was niets voor mij. Dus werd het weer strak. Middenpad met aan weerszijden vakken. Weer 8 vakken. Terug naar het oude maar dan zonder buxusranden. De buxus staat nu in potten en voor de B&B. De 2 eerste vakken hebben een toefje buxus gekregen en de voorlaatste krijgen ook een toefje kwestie van de symetrie te behouden. De laatste vakken omsluiten een prieeltje met Guirlande dÁmour

Guirlande d'Amour

Guirlande d'Amour

Gister 23 rozen geplant, vandaag het 2de vak aangeplant.  Bij de aankoop heb ik me laten leiden door de kweker, als ze maar geurden, doorbloeien en lijken op de Engelse David Austin rozen. De kweker heeft ze nog maar pas in het assortiment. Ze zijn nog niet veel aangeplant en de kweker zal bezoekers naar mijn bezoekerstuin sturen zodat de mensen hun habitat kunnen zien.

Voor ieder plantgat graaf ik een kuil van 40/40 en 40cm diep. Die vul ik met biologische tuinaarde. De rozen staan in een emmer water en nadat de wortels ingesnoeid zijn doe ik ze in het plantgat,  aarde erbij en aandrukken met de klomp.

Zo, er is een beginnetje gemaakt 🙂

Geef een reactie

