Nieuw speeltje

Toen we deze boerderij in 2005 kochten liepen overal koeien rond en was er helemaal niets aangeplant. Met stekken en zaailingen uit onze vorige tuin hebben we meteen de eerste week op een stuk waar ontzettend veel mest lag een bosje aangeplant. Daarna is in samenwerking met de Regionale Landschappen Meetjesland over een lengte van 100 meter een gemengde inheemse haag geplant, dwars op het terrein een meidoornhaag en met alle restanten van plantgoed hebben we ons eerste bosje verder uitgebreid.
Nu, 5 jaar verder zien de hagen er schitterend uit. Momenteel staat de sleedoorn in bloei, zo mooi! Het bosje, dat we ons stiltebosje noemen, is mede door de mest ook flink gegroeid.
Wat groeit moet ook gesnoeid worden. En snoeisel moet ook weer opgeruimd worden.
Mijn man neemt het snoeien van de hagen voor zijn rekening. Het is best  altijd een grote klus maar daar heeft ie naast een normale snoeischaar een kettingzaag voor. Mannen houden van aparaten en niet van opruimen.
Ik voer dan het snoeisel af, het belandt dan op een hoop in het bosje en daar blijft het dan ook liggen. Ook een grote klus, ettelijke kruiwagens worden dan afgevoerd.

Hier in de polder hebben we ook gigantisch veel onkruid. In de nieuwe rozenperken zag ik vandaag al gigantisch veel nu nog kleine onkruidjes. Ook in de borders en in de voortuin, massa’s!!! Op verschillende andere plekken laat ik ruigte groeien, dat zijn stukken van het erf die niet gecultiveerd zijn.  Dat is dan weer goed voor het dierenleven.

Ik was van plan een vrachtwagen verhakseld spul te laten komen om zo de bodem in de borders en rozentuin te bedekken.
Mijn man vond het eigenlijk veel beter om een hakselaar te kopen. En nu hebben we dus een echte hakselaar. Hij is er de hele middag mee in de weer geweest. Was ff wennen en vet om te zien hoe het snoeisel van de vlinderstruiken, vlierbomen en wilgen door de “schredder” gingen en als haksel tussen de rozen belandden.

Het nieuwe mannenspeeltje is fantastisch: mijn man lekker bezig, het onkruid zal (hoop ik) wegblijven en ik hoef niet meer te sjouwen met bergen snoeiafval!

    

One thought on “Nieuw speeltje

Geef een reactie

