Kuikens, kippen en koeien

Gisteren was het kippendag. Alle hokken moesten dringend schoongemaakt worden en een behandeling tegen bloedluis krijgen. Tijdens de zomermaanden hou ik die bloedkrengen goed in de gaten want je wil niet dat ze je kippen lastig vallen.
Ondanks mijn dagelijkse inspectie zag ik vanmorgen een heel leger van de engerds over het dak van de legkippies marcheren.
Ik heb 3 kippenhokken, dus ff de handen uit de mouwen (nou ja mouwen met die hitte). In Ka-kel-drie wonen de 3 legkipjes voor de ontbijten van de B&B en de 2 gepensioneerde kippen.De mest van de kipjes gaat naar de borders. Heerlijk spul voor de tuin want in de hokken gebruik ik Hennep als stroooisel. Daarna was ik de hokken uit met een sopje met Halmid, onstmettingsmiddel uit de Boerenbond. Zodra de hokken droog zijn spuit ik in alle naden en kieren een natuurlijk bloedluisspray zonder gif.

Ka-kel-drie

Hok van de legkipjes na behandeling met bloedluisspray

Bewoners van Ka-kel-drie

De Chatterbox is voor de kuikens. Ik had 8 prachtige kuikens uit de broedstoof. Vorige week zijn er 5 naar een nieuwe kippenmoeder gegaan, ik had er ff wat moeite mee maar ik weet dat ze een goed nieuw onderkomen hebben. Ik heb nu nog 3 kuikentjes over, ze lopen de hele dag over het erf en zijn bij mij als ik in de tuin bezig 😉

De Chatterbox
Drie lieve kuikens
Het derde hok is een oud hondenhok met aan de buitenkant een legnest.

Tokkies, het hok van de grote kippen

Ik was van plan om nieuwe eieren in de stoof te leggen omdat de Orpingtonkippen zwaar en fors zijn, er willen wel eens eieren stuk gaan als ze broeden. Maar toen ik die broedse Orpington zag heb ik eieren onder haar gelegd, dus als alles goed gaat, als de eieren heel blijven hebben we over 20 dagen weer nieuwe kuikens.
Op het eind van de middag wandelden de grazende koeien op de dijk aan de voorkant van de B&B voorbij.  Even een foto genomen want het was alweer een plaatje, alsof ze  in de bloementuin stonden.
Ik weet niet of het voor alle dieren geldt maar ik heb door de jaren heen gemerkt dat mijn kippen iedere dag dezelfde route afleggen, dezelfde ronde door de tuin maken. Zo ook met de koeien, ik kan er  mijn klok gelijk op zetten, steeds weer op dezelfde tijd staan ze op dezelfde plaats.

Koeien op de dijk voor onze B&B

De koeien zijn van de boer. Pff, had er niet moeten aan denken om ook hun verblijf nog schoon te maken, en dan nog op die warme zwoele dag!

Geef een reactie

