Eerst waren er de (on)kruiden

De allereerste  aanblik van ons spulletje destijds was  desolaaat en verlaten, kapotte schuren, uitgeleefd en onbewoonbaar woonhuis, tig aanbouwsels voor varkens….weinig beplanting.  Koeien liepen in en uit de schuren, alle moois wat hier ooit was geplant, was verdwenen in 1 van hun magen. en toch, het plekje liet ons niet onberoerd, die treurwilg, zo romantisch…

Landseinde bij aankoop


Er liepen toen ook al koeien


Wij zijn gevallen voor deze “ruine” vanwege het plekje, een hoekje waar 2 oude dijken samenkomen met akkers rondom. Ik herinner me nog hoe ik de lange tot op de straat overhangende takken van de treugwilg zo romantisch vond, hoe het me opviel dat er ontzettend veel mussen in die enige vlierboom tjilpten, dat er een kaardebol in de berm van de sloot groeide…klissen in de wei, alsem, distel…
Tot de sloop- opruim- en bouwwerken startten. De eerste de beste aannemer zaagde de overhangende tak af van de treurwilg, de vlierboom werd met wortel en al op de stapel ” bouwafval” gegooid.
Jeetje, ik kon het af en toe niet aanzien maar het kon niet anders volgens hun.
Verschillende mensen die om de een of andere reden op ons nieuwe erf kwamen gaven mij de raad om eens goed te spuiten tegen de distels en al die andere onkruiden.
Spuiten??? Ik zou toch een diervriendelijke tuin aanleggen???

die rozen...die staan er nu ook nog



Nu, 6 jaar later ziet het er helemaal anders uit, hagen, bomen, struiken, vaste planten, borders, de koeien van toen zouden zich in een Walhala wanen 😉

Maar ik heb erover gewaakt dat de romantiek van het plekje niet voorgoed met de sloophamer verdween. Hahaha, die uitgerukte vlierboom… die heb ik toen gered en op een ander en meer veilig plekje gepant. En hij doet het grandioos!

bloesem van de vlierboom


Wat ik me toen niet realiseerde was dat diezelfde vlierboom door middel van zijn zaden voor een mooie grote haag van nakomelingen heeft gezorgd. En dankzij die nakomelingen maak ik ieder voorjaar overheerlijke vlierbloesemsiroop, een drankje die mijn gasten erg kunnen waarderen 🙂
Ook de kaardebol is er nog, en in veelvoud! En met de kaardebol het puttertje! Dit jaar heeft het twee keer gebroed in een nestje in de mispelboom op het terras. Schitterend!

Uitgebloeide kaardebol

Ik moet toegeven dat ik tijdens de eerste 2 jaar van het ontstaan van de tuin gevochten heb met de distels, klissen, wilde zuring en brandnetels. En nog steeds verschijnen ze op plekken waar ik ze liever niet wil hebben.

De distels worden goed bezocht door vlinders


Maar  rondom het stiltebosje en achter de hangar mogen ze met z’n allen lekker (on) kruid zijn. De brandnetels zijn dan weer goed als waardplant voor vlinders die dan op hun beurt de distels weten te vinden.
Ook de Alsem oftewel Artemisia vulgaris staat vroljk te bloeien  en mooi te wezen….
Tuinieren in het landelijke buitengebied is zoeken naar een balans tussen wat aan planten en bloemen en kruiden  pioniert en aan komt  waaien en  tussen de geordende zelf aangeplante planten.

Tuinieren in het buitengebied is ook inspirerend. De laatste paar jaar zie ik her en der prachtige bloeiende akkerranden verschijnen. Zo kleurrijk, zo divers en zo mooi! Je raadt het al, die akkerranden hebben deze dame op een prachtig idee gebracht. Als ik nu eens het stuk wei waar de nieuw gegraven poel ligt…. als ik nu eens aan die boer vraag hoe hij dat gedaan heeft…. als ik nu mijn man zover krijg dat hij…… jaaaa, hij wil in het najaar boer Harm zijn en met zijn tractor een stuk omploegen…… o, ik zie het al helemaal voor me, zoooo romantisch…..

2 thoughts on “Eerst waren er de (on)kruiden

  1. Hoi Marleen,

    Ik ben jaloers op je kaardenbol! Daar zijn zeker geen zaadjes af te halen?

    Er is toch wel een heleboel verandert daar he, en veel werk verzet!! Die akkerranden, ja die zie je steeds meer, volgens mij kun je het zaad zo gemengd kopen! Ik vind het zo mooi uitzien.

    Van mij mogen er nog veel meer komen.

    De papegaaitjes heb ik woensdag naar je toe gestuurd. Ik hoop dat ze heelhuids bij je aankomen. Ik heb ze naar je priveadres gestuurd.

    Ik ben benieuwd!!

    Fijn weekend,groetjes Thea ♥

Geef een reactie

