Zorgen om mijn rozen

Ik heb rozenzorgen. Twee soorten hebben het erg moeilijk. In mijn vorige log over de rozen ging het nog goed met ze. Nu loopt het  eerste bloeiseizoen op zijn einde en heb ik zieke  rozen.
In mijn vorige tuin had ik David Austin rozen, gekocht om hun ouderwetse look en vooral om hun bedwelmdende geur. Ze waren echte lady’s met prachtige namen, St.Swithum, Winchester Cathedral, Heritage, Colonial White, Geoff Hamilton, Canstance Spry, lady’s met stoere namen.

Rozentuin in mijn vorige tuin

Daar stonden ze in zandgrond en het eerste jaar verliep ook niet over rozen 😉 maar na een grondige snoeibeurt en evengrondige bemesting heb ik toen kunnen genieten van prachtig geurende rozen!
Voor mijn nieuwe rozentuintje heb ik ervoor om rozen te kopen bij de  rozenkweker uit de regio en dus heb ik me door hun laten adviseren bij mijn keuze. Omdat ze voor het eerst Italiaanse rozen hebben vond ik het spannend om te kiezen voor deze nog vrij onbekende rozen.
Bij het maken van het tuinplan heb ik voor een vrij rustige indeling gekozen, 8 symethrische perken zonder buxushagen met  doodgewone graspaden. Ik vond dat de voeten van de rozen best gezien mogen worden ;-).
Het weer zat vanaf hun start niet mee, te droge start, te nat bloeiseizoen voor de voor mij onbekende rozen.
Tijdens het droge voorjaar heb ik zowat alle water uit de oude ringput opgebruikt. Net op tijd kwam er regen.
Aanvankelijk stonden ze prachtig in bloei met facinerende kleuren en bloeiwijze die onder invloed van de zon en het licht alsmaar anders werden.
Maar… het echte zomerweer is niet meer teruggekeerd. Ik vond het een onrustige zomer met regen en wind en weinig droge lekkere genietersdagen, niet bepaald gezellig voor een tuinier.
Een drietal weken geleden zag ik in 2 perken dar er rozen aan het verschrompelen waren. De andere perken hadden last van witte schimmel en roest.
Ik heb Hans van de kwekerij erbij gehaald.
Alle verhakselde hout heb ik toen op zijn advies weggehaald. Er wordt teveel stikstof onttrokken aan de grond. Flink snoeien en goed bemesten ondanks dat ik al flink bemest had met door hun ontwikkelde  biologische mest.  Ook moet ik grondmonsters nemen want het zijn enkel de 2 laatste perken die ziek zijn en die perken waren voorheen akkers. Het kan dus zijn dat er nog residue van het vele agrarische spuiten in de grond zit.

En dat heb ik nu gedaan. Gisteren zag ik piepkleine nieuwe blaadjes aan de zwaar ingesnoeide patienten. Ik hoop zo dat het goed met ze zal gaan.
Gesnoeide ziek roos met nieuwe blaadjes
Ik heb dan wel een tuinplan gemaakt maar gaandeweg borrelen er weer nieuwe plannen. Het terras in de rozentuin vind ik te groot en te saai.

Saai terras

Ik ga er een paar vierkante meter tegels weghalen en er lavendel aanplanten. Ook ga ik nog een mooie doorbloeiende geurende klimroos in het midden van de gevel planten.
De weg te halen tegels heb ik aangekruist en volgende week gaan ze eruit!

Hier komt een perk lavendel, 1m50 op 1m50

Zo, dat vind ik nou het leuke van tuinieren, nieuwe plannen maken en dan ook uitvoeren!

Zichtoop de rozentuin vanaf het terras

Gisteren liep ik door het plaatselijk tuincentrum, ik zag 2 schattige witte  bistrosetjes zwaar afgelprijsd. Zo, die heb ik maar gekocht vooruitlopend op de nieuwe look van het  terras!

2 thoughts on “Zorgen om mijn rozen

  1. Hoi Marleen,

    Het was me ook de zomer wel. Niet gek dat ze het moeilijk hadden.Ik hoop dat het nu beter gaat, zeker zo voor de winter.

    Je terras is idd een betje saai. Een paar klimrozen zouden niet misstaan, denk ik. En lavendel is altijd goed . Staat leuk bij rozen!

    Groetjes Thea ♥

  2. Wat fijn dat je geniet van je tuin en plannen maakt. Een tuin groeit steeds en kleine veranderingen geven vaak een groots resultaat.
    Wist je dat lavendel rondom rozen de luizen op afstand houdt en dat knofloof- of uienbollen van oudsher ook daarvoor gebruikt werden?
    Met een zonnige tuingroet, Mariëtte

Geef een reactie

