Blijvend bloeiende klaproos

Er komt maar geen einde aan het bloeiseizoen. Terwijl de populieren hun bladeren verliezen bloeit er tussen het grind nog een laatste (?)  eenzame  papaver. Als een verloren gewaande  krijger van een groot leger papavers dat zich na een hele zomer her en der verspreidend over de tuin, met  een laatste bloeioffensief afscheid wil nemen van zijn tuinkompanen.

bloeiende klaproos

Ook een “Annabelle” wil nog een laatste show weggeven:

Laatste Hydrangea

De ochtenden blijven mij na het oprollen van het rolgordijn verrassen met een prachtig schouwspel waarbij ik denkbeeldig in mijn handen klap. Een volle mispelboom, herfstig gekleurde borders, langzaam ielig wordende hagen, Meggy aan haar  onbijt… ochtend na ochtend raak ik hier niet op uitgekeken!
De meeste akkers rondom Landseinde zijn geploegd,  hoe langer en kouder de winter gaat  vorderen, hoe kil en grauw  de geploegde  kleiakkers gaan worden.  Ons uitzicht over de akker naar het kerkje van ons dorpje blijft groen, Boffen wij dit jaar, de boer heeft wintertarwe gezaaid.

De wintertarwe is bovendien een  schuilplaats voor de konijnen, hazen, fazanten, patrijzen en ander wild die nu de jacht weer open is daar dankbaar gebruik van maken.
Toen ik mijn tuin aanlegde heb ik geprobeerd om er een diervriendelijke tuin van te maken, ik kan zeggen dat dat aardig gelukt is. Wat een konijntjes ik zie dollen is onvoorstelbaar, zelfs onze hond Mees blijft lui liggen :-), ik geloof echt niet in zijn jachtinstinct.

Ik neem aan dat ze schade aanrichten en ach, er zal best hier en daar een plant verdwijnen,  ik lig er niet wakker van. Tuinieren in de polder doe je nu eenmaal niet alleen, alles wat op en rond het erf leeft moet ook zijn kostje kunnen bij elkaar scharrelen en dat ze dat hier doen is toch ook bijzonder!

Geef een reactie

