Vogel- en tuinreservaat

Toen ik de tuinplannen maakte voor Landseinde wilde ik de tuin dusdanig inrichten dat vogels er een varieteit aan  voedsel zouden vinden, veel schuilgelegenheid kregen en ze zich veilig zouden voelen.
Ik denk dat ik redelijk geslaagd ben, ik hoor ieder jaar meer verschillende soorten vogels fluiten en ik zie ook veel verschillende soorten.
De tuin is nu een vogelparadijsje geworden, een heus vogel- en tuinreservaat.
Aangezien Landseinde in het agrarisch buitengebied ligt waren voorheen veel dieren een gemakkelijke prooi voor jagers.  Er werd zelfs op ons erf gejaagd. Op de akker naast Landseinde groeit nu wintertarwe, het groene veld lokt veel vogels die dan weer bij ons een schuilplaats vinden.
De laatste jaren wonen de familie patrijs in onze haag, putters bouwen er nesten en konijnen dollen in de tuin. Zelfs tijdens  het voerderen van kippen zie ik  de vogels keurig wachten totdat ik uit hun gezichtsveld ben verdwenen.
Ik vind het dan ook iedere dag een feest om de drinkschalen bij te vullen en strooivoer rond te brengen.

Ik heb mijn tuin opgegeven bij  “Tuinreservaten” van het radioprogramma “Vroege Vogels“.  Ik hoop dat ik  ooit op een dag van hun het bordje aan mijn hek mag ophangen.


Daarom deze fotoimpressie van mijn dagelijkse wandeling langs schalen en fourageerplekken.

Geef een reactie

