Nieuwe zaden voor Landseinde

Komt de winter dan toch nog? Een week of wat geleden had ik het gevoel alsof de natuur stil stond, rustig bleven de oranje-bruine herfstblaadjes hangen aan struiken en bomen, de rozen bleven maar bloeien,de dikke witte bollen aan de hortensia Madame Mouliere pronkten met hun rondingen, de laatste appeltjes hingen nog aan de bomen…

Die rustige maand november was voor mij een godsgeschenk, ik kon nog heel wat verplanten en op zijn goede plek zetten en mijn tuinachterstand inlopen.

In de voortuin begon het fluitekruid uit de berm alle vaste planten te overwoekeren. Niet dat ik ze weg wil maar dat is nou eenmaal inherent aan het hebben van een tuin in het buitengebied, de “buurtjes” komen je tuin bezoeken maar blijven er dan ook weer met z’n allen wonen ;-).


Het is even flink er tegenaan gaan, paar kruiwagens onkruid en heel veel ongenodigde gasten, maar als dan die heerlijk geurende rozen die ik gekregen had van m’n moeder verplant zijn naar een zonnig plekje en de zonnehoedjes weer wat ruimte hebben gekregen kan ik alweer uitkijken naar het plaatje volgend jaar.

En voor volgend jaar heb ik alweer een nieuw plannetje: een stukje grasveld veranderen in een stukje zaaiveldje 🙂 Vandaag zaten de zaden die ik besteld heb bij Silene, een niet alledaagse kwekerij van eenjarige en vaste planten bij de post.

Zaden van kwekerij Silene

In mijn hoofd heb ik 3 bordertjes gemaakt: een boekettenborder, een border voor bijen en vlinders en een geurende bloemenborder. Tussen de borders komen tafeltjes en stoeltjes te staan voor de toekomstige bezoekers van mijn de tuin! Heb al zo’n zin in het vroege voorjaar… zaden zaaien, uitplanten en dan wachten…. maar nu eerst naar buiten om in de eerste decemberstorm de vogels te voederen!

Geef een reactie

