Al zaailingen verspeend

Het is nu half maart en ik heb al zaaillingen van Lathyrus verspeend.  Het gezaaide spul in het kleine  tuinkasje in de keuken groeit beter dan het gezaaide in bakjes op de vensterbank.

Voorheen zaaide ik de Lathyrus rechtstreeks ter plekke. Nu heb ze eerst een nacht voorgeweekt en diep gezaaid. Nadat ze 4 blaadjes hadden heb ik de topjes eruit geknepen. Nu zijn ze verspeend in potjes met potgrond.  In april mogen ze in de voortuin. Omdat ze slingerd klimmen ga ik met tonkinstokken niet al te hoge wigwamcontstucties maken. Afgekeken van een tuin tijdens een reis naar Ierland. Totdat de Lathyrus een halve meter hoog is moeten de  zijscheuten weggenomen of gediefd worden. Goed bemesten, de uitgebloeide bloemen wegnemen en ervoor zorgen dat Lathyrus  geen peulen vormt  want dan stopt de bloei!


Ik verwonder me soms over het taalgebruik in de tuinwereld: verspenen, dieven weghalen uit de oksel van de plant… Maar wel makkelijk, je weet dan precies wat bedoeld wordt met dat vakjargon!
En misschien komt er nieuw leven op LandsEinde:-)
Eergisteravond heb ik 21 bevruchte eieren van mijn kippen in de broedstoof gelegd. Ik doe dat nu voor de derde keer en hoop dan dat  rond Pasen de kuikentjes uit de eitjes komen. Leuk voor de gasten van de B&B 🙂
Mijn kippies worden wel ouderwets broeds maar op het eind van de 21 broeddagen is het resultaat vaak maar 1 kuikentje, de rest van de eieren zijn kapot gezeten. 

Het kan op LandsEinde nog gekker: vanmorgen kwam  Mees, onze hond, samen met 3 kippen zijn hok uit.  Zou hij vast oefenen om de kuikentjes lekker warm te houden?

 

2 thoughts on “Al zaailingen verspeend

  1. Ik denk dat het nu wel zal gaan lukken. Heb even gezocht op internet, en omdat ik ooit een avater aangemaakt heb. Die schijnbaar nu ineens onder WordPress valt, moet ik daar blijkbaar inloggen !!!! Nooit geweten, maar goed als het dan wel lukt!

    Groetjes Thea

Geef een reactie

