Inventaris nieuwe flora op LandsEinde

Toen wij in 2005 deze verlaten boerderij kochten was er nagenoeg geen beplanting. Koeien liepen vrij in en uit de gebouwen en het weiland. Alleen langs de slootkanten stonden er Brandnetels, 1 Kaardebol (ja, 1) Grote klis, Alsem, grote Weegbree, Zevenblad en Fluitenkruid. Hier en daar een Vlierboom, achter in de wei 1 flink uitgegroeide wilg en voor het huis een grote oude Zilverabeel. Langs de sloot stond (staat er nog steeds) een houtwal met Zwarte Els, Italiaanse populieren en Prunus Padus. We hebben toen flink wat inheemse hagen, meidoornhaag en hoogstamfruitbomen aangeplant. Ik heb in februari een zakje met bloemenmengsel gekregen. Had ik nog nooit gezaaid en wist niet zo goed hoe het aan te pakken. Nadat de pony’s weg waren stond er heel veel zuring en boterbloemen op de wei. Mijn man heeft dan vrij oppervlakkig een stuk bewerkt met een grote frees en heb ik het mengsel gezaaid. Daarna zat het weer niet mee. Koud en nat. Maar vandaag zag ik opeens heel wat moois tussen de dikke kluiten gras en zuring πŸ™‚ Alleen weet ik niet wat het is. Morgen mijn veldbloemenboekje opzoeken.

Bloem 1

Bloem 2

Bloem 3

Nu alle inheemse hagen volwassen zijn lijkt LandsEinde een schuiloord voor heel wat dieren : De kerkuil is vorige week door onze Uilenjongen geringd, gewogen en goedgekeurd πŸ™‚

Koppel kerkuilen

Op de dijk zien wij geregeld fazanten die ’s avonds in de Zilverabeel slapen.

Onze huisvriend

Ik vind het altijd leuk als er gasten in de B&B zijn die oog hebben voor al wat er hier leeft en groeit.
Maar toen laatst een gast zei dat ze wakker gemaakt was door een fazant die tegen het raam tikte en daardoor niet meer kon uitslapen moest ik toch even mijn wenkbrauwen fronsen πŸ˜‰

2 thoughts on “Inventaris nieuwe flora op LandsEinde

Geef een reactie

