Appeltjestijd

NIeuwe oogst

Bij het aanleggen van de boomgaard, nu 7 jaar geleden, heb ik mij laten adviseren door de regionale landschappen van het Meetjesland, zeg maar de Vlaamse evenknie van Landsschapsbeheer aan de andere kant van de grens 😉
Er werd gekozen voor hoogstamfruitbomen met oude Vlaamse rassen.

Zondag is er iemand langs geweest om ons te leren hoe we die bomen het beste kunnen snoeien en ervoor te zorgen dat de bomen gezond en mooi groot worden en ook goed fruit producueren.

Hij vertelde ons dat er in de omgeving veel kastelen waren,  iedere kasteelheer kweekte zijn eigen rassen om de lekkerste appels of peren op de markt te brengen.  Soms nam een tuinman een stek van de beste appel- of perenboom en  verkocht dan de opbrengst onder zijn eigen naam.

Zo hebben wij nu een perenboom met de naam: Jefkes Peer 🙂
Jammer voor Jefke, dit jaar geen peren 😉
Van  Jaques Lebel heb ik een grote mand appels geoogst, heerlijk ouderwetse stevige appels.

Malus Jaques Lebel

Malus Keuleman

De appels van Malus Keuleman hebben dan wel prachtige rode blosjes, ze zijn nog niet rijp.
Reinette-Hernourt heeft dan weer een naam van stand 😉

Reinette-Hernourt

En ” Winterbanana” kan ik niet goed rijmen met een oude Vlaamse naam, er hangen echt appels aan de boom, nee, geen bananen 😉

Malus domestica Winterbanana

Bon Chretien William is dan weer die beroemde perensoort waarvan men peren inlegt op alcohol. Maar dit jaar helaas voor ons geen beroemde Poire William in een fles.

Van de appels maak ik  appelgelei.  Vorig jaar had ik bijlange na niet zoveel appels maar wel nog goed voor een 10-tal potjes. Appels drogen lijkt me ook een mooi maar daarvoor moet je dan weer een droogoven hebben.
Het was een bijzonder leerrijke middag, nu maar hopen dat we volgend jaar goed in de gaten houden dat we vooral lucht en licht in de bomen brengen.

Ook voor de kippies was het een gezellig lui dagje!

2 thoughts on “Appeltjestijd

  1. Tja, nu ik een volleerd snoeier ben, durf ik te wedden om een fles Calvados (mag ook een flesje poir williams zijn…)dat deze woman van Landseinde ongetwijfeld nog meer snoeiknusjes voor mij in petto heeft…

Geef een reactie

