Nog vlug de bollen de grond in

Vorig voorjaar was ik erg gecharmeerd door de  Alliums in de voortuin.

Allium in voortuin

Allium in voortuin

Noem ze maar blikvangers in de nog iele voorjaarstuin, op hun rijzige ranke stengel trokken ze meteen alle aandacht naar zich toe. De rozen waren er maar mietjes bij.

allium

Een bijna bloeiende Allium, mooi toch?
Zodra de bollen in mijn tuincentrum te koop aangeboden werden heb ik een paar zakjes Alliums gekocht.
En zoals dat met aangekochte bollen gaat: ik had  zeeen van tijd om ze te planten.

Mooi niet dus ;-(

Omdat er sneeuw voorspeld is en omdat het vandaag best aardig weer was en omdat de bollen niet langer konden wachten had ik vandaag het planten van de bollen tot doel gesteld.

Ik kwam er maar niet uit welke plek ik de Alliums zou geven tot ik de idee kreeg om ze in plastic potten te stoppen 🙂 bollen

Behalve verschillende soorten Alliums heb ik nog witte en paarse tulpen, Anemonen, Crocussen in potten gedaan. Flink afgedekt met compost, gelabeld en klaar is mijn mini bollen-in-potten tuintje 🙂

gelabelde bollen in potten

gelabelde bollen in potten

In het voorjaar, als de vaste planten weer aan de gang gaan kan ik op deze manier nu beter bepalen waar ik ze ga planten en: ik zal ze met pot planten, wanneer ik dan volgend najaar vaste planten wil stekken en scheuren loop ik niet meer het risico de bollen kapot te stekken:-)

Laat de sneeuw nu maar komen, mijn bollen zitten lekker onder een dikke compost dekentje 🙂

3 thoughts on “Nog vlug de bollen de grond in

  1. Voorheen werden vaak perken gemaakt per soort bol. Tegenwoordig is het trendy om de bollen door elkaar heen te planten. Het principe is eigenlijk hetzelfde als van een etagebeplanting in een bloembak. De bollen die het laatste bloeien, plant u onderin de bak, daarboven op een laag die eerder bloeit en vervolgens een laag met de echte vroege bloeiers, zoals bijvoorbeeld Muscari (Blauwe Druifjes) of bep. Crocussoorten. In afwachting van het voorjaar plant u boven op de bollen bijvoorbeeld viooltjes. De spanning van de verschillende opkomende bollen zullen voor verrassende lentekriebels zorgen.

    • Bedankt voor de tip 🙂
      Waar de potten nu staan wil ik sowieso een grote bak maken om sla te zaaien, lekker dicht bij de keuken en mijn kippen kunnen er dan niet bij. En nog eens mooie plek voor bollen 🙂

Geef een reactie

