Mollen mollen je tuin, of juist niet?

In januari en februari hebben mijn tuinhanden rust. Maar die rust geldt niet voor iedereen…

Molshoop onder de sneeuw

Onder de grond speelt zich toch behoorlijk wat activiteit af.  Ik was gestruikeld over deze grote hoop. Een gigantisch grote mollenhoop! Mijn handen staan dus stil in februari maar  mollenhandjes niet! Onvoorstelbaar dat mollen die harde grond wisten omhoog te krijgen!  Ik heb me ooit door mijn vorige buurman, die fruitteler was,  laten vertellen dat die grote hopen “moederhopen” waren. Zeg maar een grote kraamkamer. Volgens hem moest je die zo snel mogelijk bestrijden (uitmoorden) wilde je geen door mollen omgeploegde tuin.
Maar, waar mollen zijn zijn ook veel regenwormen. En regenwormen zorgen dan op hun beurt weer voor een goede omzetting van compost en ze zo verbeteren ze de structuur van je grond. Toch?
Nu is de sneeuw weg en ja, buurman heeft gelijk gekregen: Molshopen in de tuin en het gazon 😉

Molshopen in de tuin

Ik laat die mollen maar lekker hun gangetjes graven,  mijn tuingrond hebben ze goedgekeurd!
Trouwens, de hoopjes grond die ze opwerpen is zo mooi van structuur, ik vermeng die grond met goede compost en gebruik ze lekker als potgrond 🙂

Molshopen

Mollen zijn eigenlijk nuttige dieren en je weet dan dat je tuingrond prima is!

2 thoughts on “Mollen mollen je tuin, of juist niet?

  1. Het was op een heel vroege ochtend dat ik de grond onder mijn blote voeten voelde bewegen en ik doodstil bleef staan om uiteindelijk een molletje te ontwaren. Ze zijn prachtig.
    Ik weet niet in hoeverre je er echt last van gaat krijgen. Ik heb maar een kleine tuin en het was te overzien. Losse planten weer aangestampt en in de gaten gehouden.

  2. Die mollen zijn daar al goed wakker. Mijn grootvader gaat die beestjes ook altijd te lijf met de klem en ik kan het niet laten om die te saboteren = te laten afgaan, maar niet verder vertellen hé 😉 hij zou dat toch niet begrijpen!

Geef een reactie

