Nog net even tijd voor een winterstek

winterstekken-kruisbes

Van een bevlogen tuinier heb ik winterstekken gekregen van een 18-tal soorten kruisbessen. Ze zaten keurig verpakt in zakjes met daarop hun soortnaam. Ik wist niet dat er zoveel soorten kruisbessen waren, dacht dat er alleen maar witte, rode en  gele  waren!

Ik heb een zak potgrond vermengd met zand, had daardoor mooi luchtige grond, volgens mij moeten ze aanslaan, althans, dat hoop ik 😉

Van iedere soort kon ik een stuk of vier stekjes nemen. Met mijn scherpste snoeischaar  knipte ik de takjes van ongeveer 20 a 30 cm lang schuin onder een knop.

stekken van kruisbessen in potjesDe stekjes heb ik  langs de rand in  potjes gezet.

De potjes dan voorzien van etiketten en in een oude hondenmand gezet zodat ze goed water kunnen opzuigen. stekken van kruisbessen

Eigenlijk moeten ze in een koude bak of onverwarmde serre staan.  Mijn tunnelkas  heb ik  helaas in het najaar laten overwoekeren.
Maar omdat ik volgende week ga starten met voorzaaien heb ik mezelf ertoe verplicht om de tunnelkas nog voor het weekend schoon te maken en er antiworteldoek in te leggen 🙂

In de herfst (gelukkig nog heeeeeel ver weg) zou ik graag worteltjes zien aan de stekjes,
en het jaar daarop: juist, veel, heel veel kruisbessen. En ik heb nu al een prachtig bakblik…. mmmmm

taart

5 thoughts on “Nog net even tijd voor een winterstek

  1. Nee, ik wist ook niet dat er zoveel soorten bestaan. Ik zet de stekken meestal gewoon in de grond,zorg wel dat ze nat genoeg blijven. En de meeste slaan aan.

    Veel succes ermee.

  2. Pingback: De wind door de Bloesem | De bezoekerstuin van LandsEinde

Geef een reactie

