Trouwe bezoekers van mijn tuin

In februari heb ik afgezien van een “Op het eerste gezicht” . Ik zag  nul veranderingen t.o.z van de maand januari. Niets in bloei. Ik zag niets boeiend. Behalve vogels.
1mrt_vogelsvoederen

Mussen, mezen, vinken, groenlingen, winterkoninkjes, roodborstjes, merels, spechten en ja, de ransuil als kers op de taart!
ransuil
Wij wonen hier nu zeven jaar, wauw, alweer 7 jaar! In die zeven jaren is de tuin en het erf van LandsEinde behoorlijk aan de groei gegaan 🙂 Ik herinner me hoe blij ik was met de pas aangeplante haagjes, struikjes en het stiltebosje! En het waren amper takjes van zeg maar een meter hoog!

Ik zag in het eerste winterjaar heel weinig tuinvogels. Ik begon dus te voederen; iedere morgen liep ik driftig rond met de voederemmer, mezenbollen en pinda’s. Hahaha, het maakt ondertussen deel uit van mijn winterochtendritueel 🙂

Nu bespieden ze mij met z’n allen vanuit de bossages 🙂

  1. 1mrt_uitzichtvooraan

Behalve de vele tuinvogels komt iedere morgen een fazant de dijk afgelopen en nadert dan voorzichtig met wakkere blik de voederplek want mijn tuinvogels morsen er wel vrolijk op los.

fazant-voortuin

Vandaar dat er ook op die verschillende voederplekken in de zomer allerlei kruiden, bloemen en zelfs eetbare wortels groeien 🙂

In de borders aan de achterkant van het huis woont de familie patrijs. Ze zijn erg schuw, ik zie ze iedere morgen opvliegen wanneer ik ons slaapkamerraam opendoe. Gelukkig komen ze iedere dag terug.
De boomgaard krijgt ook genoeg bezoekers, het lijkt wel of er een 1mrt_uitzicht-6dagelijkse marktdag is!

1mrt_uitzicht-3

Knettergekke ronddollende konijnen, duiven en eksters in de nu nog kale kruinen van de fruitbomen, eenden die door de wei banjeren naar de poel, gisteren zat er zelfs een heuse fazant op ons bankje bij de poel 🙂 Happy me!

Het loont dus echt de moeite om bij de inrichting van je tuin rekening te houden met de habitat van dieren!

3 thoughts on “Trouwe bezoekers van mijn tuin

  1. Dat zacht door de zon beschenen, licht berijpte veld… Mooi!
    Heerlijk al die vogels, die je toch maar naar je plek hebt gelokt.
    Het voorjaar kondigt zich meer aan, dan dat je het ziet; vandaag gelukkig helemaal zonnig.

Geef een reactie

