Gestart met zaaien

Zoooouw, dat is snel! Precies een week geleden ben ik begonnen met zaaien,  de sla is ontkiemd en heeft zelfs al 2 blaadjes!

sla

Ik heb nog niet veel ervaring met het zelf zaaien van groenten en bloemen, vorig jaar is er veel mislukt. Driekwart van het gezaaide spul kon ik weggooien wegens uitdroging.

Ik denk dat ik het nu beter heb voorbereid 🙂 De zaaibakjes zijn verpakkingen van versprodukten uit de supermarkt. Normaliter heb ik een bloedhekel aan  verkwistende verpakkingen. Maar nu krijgen ze een tweede leven als zaaibakjes.

zaaien in bakjes

Wat heb ik gezaaid: basilicum, lavendel, sla, prei, thym, peterselie, paprika, aubergine, witte geranium, roze geranium, petunia’s, roze anemonen(zaden uit de tuin van een vriendin) en zaden uit zaaddozen als papegaaitjes 🙂

De slaplantjes kunnen over een paar dagen naar de koude bak verhuizen en wie weet kunnen we al snel van onze eigen sla eten. Basilicum en prei zijn nu ook al onkiemd, gaat dus super voor zover!

Zodra de plantjes 4 blaadjes hebben worden ze verpot en kunnen naar het tunnelkastje.

kas-jannie-1

Ik heb nu de smaak te pakken, paprika, komkommer, tomaten, pompoenen, verschillende soorten bloemzaden…. wedden dat het een mooi tuinjaar wordt?

16 thoughts on “Gestart met zaaien

      • Ben nog niet begonnen, ik heb alle ruimte afgelopen jaar gevuld met 8 verschillende soorten knoflook …. hahaha, die kunnen er pas in juni geloof ik uit. Ik wilde eerst 1 bak doen, maar uiteindelijk heb ik mijn hele vierkante meter hier aan besteed … Die moestuincoach is leuk, maar ga ik niet doen. Ik heb vorig jaar echt heel veel zaadjes gekocht en die kan ik gewoon nog gebruiken. En het zijn allemaal zaadjes van groenten die ik graag lust 😉 Komkommer en courgette haal ik een plantje van: die zijn ook zo lekker! En mijn kruidentuintje heh, dat is ook zo fijn.

  1. Wij hebben zo’n vierkante meter tuin. Vorig jaar mislukte alles door de slechte grond van de Gamma, zat vol turf.

    • Klopt Monique, je kunt beter aarde uit je eigen tuin vermengen met compost. Ik heb in mijn bakken tuingrond vermengd met veel compost. Er mogen wel geen bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn.
      Flink mulchen met bijv. grasmaaisel, daar zit ook weer voeding in en de structuur en kwaliteit van de grond zal verbeteren. Van teveel turf wordt de grond te zuur, ik vind turfgrond ook snel uitdrogen.
      Mocht je toch grond aankopen, koop dan liever bemeste tuingrond. Succes!

      • We hadden al eerder bemeste tuinaarde van de Gamma gekocht en die was prima, vorig jaar was een negatieve uitschieter. Echt nog nooit meegemaakt.
        Mijn compost is denk ik nu zover dat ik het kan gaan gebruiken.

    • Ja die ken ik. Die Jelle daar van is daar al heel jong mee begonnen voor zijn opa geloof ik, zodat die nog wat kon tuinieren op hoge leeftijd.
      Wist niet dat je daar een mengels kon kopen. Zal weer eens gaan kijken.

    • Die Jelle heeft het als jochie heel erg leuk gedaan, hij kende de vierkante meter tuin al voordat het een hype werd. Er zijn nu ook verkooppunten waar je dat mengsel van hem kunt kopen. Hij gebruikt vermiculiet, in zijn mengsel, is een mineraal en het houdt goed het vocht vast, Ik denk eraan om een zak vermiculiet te kopen, juist bij een moestuintje in bakken is vocht van cruciaal belang om het te laten slagen.

      • Klopt, ik doe het ook in de potten. Ik heb vorig jaar een zak via internet besteld en die was giga 😉 Maar als je op de website kijkt van Jelle zie je nu ook ‘afzetpunten’ hiervoor. Mss ook wel bij jou in de buurt!

Geef een reactie

