De tijd haalt mij in

Zo, eindelijk staat de boomgaard in bloei ๐Ÿ™‚ ja, zo te zien aan de bloesems heeft mijn man vorig jaar de fruitbomen goed gesnoeid.
Bloesem van fruitboom

Ik heb mij de laatste weken moeten reppen om op tijd klaar te zijn met de voorjaarsschoonmaak van de tuin. ย Voor de borders (2 grote, 1 middelgrote en de voortuin) had ik ย mezelf 2 weken gegeven om ze klaar te maken voor het voorjaar. Dat wil zeggen: de verdorde resten wegsnoeien, planten scheuren en verplanten, compost aanbrengen, kanten afsteken.
Ho, blij dat de 2 grote borders en de 2 vakken Rosa Rugosa’s af ย zijn ๐Ÿ™‚ . Wat was ik dankbaar met het buitje dat volgde op de schoonmaak, zelfs de plantjes lieten daarna veel meer dan hun neus zien ๐Ÿ™‚

prille plantjes in de border
prille groei van de planten in de border

Hieronder de 2 vakken met gesnoeide Rosa rugosa. Ze waren overwoekerd door brandnetel, was een verschrikkelijk werk maar nu de dikke laag compost erover ligt hoop ik dat ik ze beetje in de hand kan houden.

Pas gesnoeid vak met Rosa rugosa

In de voortuin zijn de vakken “uitgemest”. De bovenste laag van de kleigrond was keihard. Volgende klus is aanbrengen van dikke laag compost, zal de grond mooi onkruidvrij houden en de grond ruller maken.
Heerlijk vooruitzicht voor volgend jaar ๐Ÿ˜‰

voortuin_3 voortuin_2 voortuin_1

Over de hele breedte van de voortuin staan 2 groepen Hydrangea Annabelle. Met de grote heggeschaar ook ff gesnoeid en kijk, daar gaan ze al de hoogte in. Over een paar weken komen de eerste grote dikke bloemkoppen erop!

Gesnoeide groep Hydrangea AnnabelleBen nog niet klaar, maareh, met tijd en boterham komt alles goed ๐Ÿ™‚

 

8 thoughts on “De tijd haalt mij in

  1. Maar nu weet je wel hoe het moet, haha! Zag dat ook dat de kweeperenbomen behoorlijk veel bloesems hebben, tnx to you ๐Ÿ™‚ In het najaar hoop ik veel potjes kweeperenjam te maken ๐Ÿ™‚

  2. @natuurlijk-rijk: ik ben ooit gevallen voor de rosa rugosa omdat ze zo lekker ruiken, er altijd veel insecten en bijen opzitten en omdat ze in het najaar zo prachtige bottels hebben. (en ik daar heerlijke jam van maak). En ja, ze woekeren. Maar ik heb een goede en scherpe schop ๐Ÿ™‚ weg met de woekers! Nou weg? Euh, niet helemaal, doe ze in potten voor liefhebbers ;-); alhoewel, liefhebbers…. heb heel veel potten met stekken ๐Ÿ˜‰ En… ik krijg ook negatieve commentaar op het onkruid op de paden en onderkanten van de hagen ๐Ÿ˜ฆ

  3. Wat zal het een verschil zijn met de beelden van nu……het lijkt wel of alles tegelijk in bloei komt! Puur genieten!

    Groetjes Thea

  4. I had to translate your blog from Dutch to English using google translation and then read it. It was so interesting to read. Where do you garden — Netherland or Belgium? I have been to Netherland, it’s such a beautiful country. I have good friends in Belgium (they live in that Belgium-Netherland border).

    • So nice that you find my blog and liked it. I garden 400m near the Dutch border, we moved from the the Netherlands (Zeeuws-Vlaanderen, province of Zeeland, near the coast) to Belgium I also had a garden in the Netherlands ๐Ÿ˜‰
      I read your blog, also very interesting to read. Its a good thing that more people buys native plants. But there is still a long way to go!

Geef een reactie

