De eerste rozenbloemetjes bloeien

Van de een op de andere dag bloeien de roosjes rond de rozenboog, ja, de warmte is in het land, en wie is daar nu niet blij om! Eigenlijk moest Rosa “Albertine” nu bloeien maar de vorst van vorige winter heeft ze niet overleefd, zo erg, ze bloeide, zij het éénmalig met halfgevulde bloemen en ze had intense geur… Toen er allerlei scheuten begonnen te groeien dacht ik dat Albertine weer terug was maar helaas, het was haar oer-vorm (of hoe zeg je zoiets). Maar ik eer deze oerroos ook, ze bloeit wel schattig en ze verspreid een licht en heerlijk aroma 🙂 Ik raakte een klein beetje opgewonden toen ik tussen die wirwar van scheuten 1 scheut met een bloem in knop zag die me aardig deed denken aan zoete Albertine 🙂 O, wat hoop ik dat ze zalmrose is en halfgevuld is!

rozenboog

Rozenboog

En nog even en dan gaan de rozen in mijn rozentuintje bloeien. Ondertussen tijdens mijn ochtendwandeling viel me op dat ik best een aardige collectie Geraniums heb:

roze geranium met bruin blad

Geranium Esspresso, mooi he

geranium

Geranium macrorrhizum, de eerste geranium die ik ooit kocht

geranium

Ken haar  naam niet, meegebracht uit Biervliet

geranium Johnson blue

Johnson Blue, mijn lieveling!

Geranium met bijtje

Bijtje op Geranium pheum? Wat een mooi kleurtje, kleurt mee met het licht

geranium pheum

Geranium Pheum, ook een van mijn favoriete geraniums

witte geranium

Geranium clarkei, Kashmir white, links boven een grote bloem gephotoshopt

roze geranium

Zachtroze geranium, was moeilijk om de roze kleur met Iphone goed weer te geven

geranium

Een ander soort roze geranium, is ook heel erg mooi. Thanks to @Zandeik weet ik nu dat het Geranium nodosum is.

Negen verschillende soorten, kan al een klein kwekerijtje starten 😉 Ik heb nog in een heel klein potje een stekje van een geranium met een heel erg zacht blad. Heb ik van mijn nicht gekregen 🙂 Ik heb een wachtbedje gevonden en daar wil ik het kleintje planten en o , benieuwd naar het eerste bloeiende geraniumbloemetje!

9 thoughts on “De eerste rozenbloemetjes bloeien

    • Hoi Marianne, leuk! Ik ga nadat de roosjes uitgebloeid zijn, ze bloeien toch eenmalig, alles goed wegsnoeien en de scheut met de Albertine alle kansen geven, ga ze goed vertroetelen. Zou leuk zijn om ze te zien groeien!

  1. Wat een pech van je Albertine, maar hopelijk komt het nog goed. Die geraniumkes daar heb je er al snel een hele boel van, op mijn pinterest staat een geweldige geranium fot, zoiets wil ik ook! Je moet maar eens kijken!

  2. Die onderste is een Geranium nodosum. Heel herkenbaar aan het blad.
    ‘k Las bij natuurlijk-rijk dat je een tekort hebt aan flessen: het aftreksel weck ik of gaat de diepvries in. Later maak ik dan de siroop, naargelang behoefte.
    Je kan ook de vlierbloesembloemen drogen ( http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Kruiden_drogen/Vlierbloesem_drogen/vlierbloesem_drogen.html) en die dan later gebruiken. Dit laatste heb ik zelf nog niet geprobeerd, dus geen idee hoe de smaak is.

    • Heb die Geranium zijn naam gegeven 🙂 Ha, de diepvries, gisteren siroop gemaakt, ik heb 1 fles en 15 jampotten gevuld, een kom aftreksel zit nu in de diepvries, bedankt voor de tip. Al zoekende naar meer vlierbloesemrecepten kwam ik dit http://madamconfituur.com/ blog tegen! Volgende week probeer ik jam te maken met vlierbloesem, ik kan geen genoeg krijgen van de heerlijke smaak en geur van de vlierbloesem!

  3. Geraniums zijn zo dankbaar in de tuin. En steeds zijn er weer nieuwe mooie soorten. Je hebt een mooi assortiment intussen. Spannend of je toch nog een originele Albertine uitloper aan je roos krijgt.

Geef een reactie

